Współpraca Szkoły Podstawowej nr 1 w Będzinie z Ośrodkiem Pomocy Dziecku i Rodzinie
opracowała:mgr Ewa Chrzanowksa - Otok
Dziecko dla pełnego i harmonijnego rozwoju swojej osobowości powinno wychowywać się w środowisku rodzinny , w atmosferze szczęścia, miłości i zrozumienia, w poczuciu bezpieczeństwa. Dzieci pozbawione czasowo lub na stałe swego środowiska rodzinnego, mają prawo do pomocy i ochrony ze strony państwa. Taka opieka może oznaczać adopcję, umieszczenie w rodzinie zastępczej lub jeśli jest to konieczne w odpowiedniej instytucji opiekuńczej, jaka może być np. ognisko wychowawczej. Taka placówka, o własnej nazwie Ośrodek Pomocy Dziecku i istnieje w Będzinie od 11.04.1994 roku. Ośrodek powstał w wyniku porozumienia zawartego między Kuratorium Oświaty w Katowicach a Gminą Miasta Będzin. W wyniku reformy administracyjnej, od dnia 01.01.1999 roku organem prowadzącym Ośrodek jest Starostwo Powiatowe w Będzinie. Głównym celem działania Ośrodka jest przywrócenie dziecka rodzinie i stałe podtrzymywanie jego więzi z rodziną, a także wspomaganie rodzin niewydolnych wychowawczo w pokonywaniu trudności związanych ze sprawowaniem podstawowych funkcji opiekuńczo – wychowawczych, emocjonalnych, socjalno – bytowych, zdrowotnych, itp. Dziecko może zostać umieszczone w Ośrodku decyzją Sądu Rodzinnego lub za zgodą prawnych opiekunów np. na wniosek pedagoga szkolnego. Podopieczny przebywa w placówce od poniedziałku do piątku, a weekendy wraca do domu rodzinnego. Aktualnie w Ośrodku przebywa 27 podopiecznych, którymi opiekuje się 7 pracowników pedagogicznych – pedagog, psycholog, wychowawcy. Dzieci młodsze – kl. I – IV i starsze, jeśli zachodzi taka konieczność, realizują obowiązek szkolny w najbliższej szkole podstawowej, którą jest Szkoła Podstawowa nr 1 im. A. Mickiewicza w Będzinie. W bieżącym roku szkolnym uczy się u nas 16 dzieci. Dzięki wzajemnej życzliwości i zrozumieniu, współpraca między szkołą a Ośrodkiem układa się bardzo dobrze i myślę, że z korzyścią dla dzieci. Formy i zasady współpracy przedstawiają się następująco: Zawsze pod konie roku szkolnego Ośrodek przeprowadza kwalifikację i rekwalifikację dzieci, które mają przebywać w nim w danym roku szkolnym i informuje szkołę ile dzieci i jakim wieku będzie uczęszczało do naszej szkoły. Podstawową i sprawdzoną zasadą szkoły jest, że dzieci w każdym przedziale wiekowym uczęszczają do tej samej klasy. Podyktowane jest to tym, że po powrocie do Ośrodka dzieci z tej samej klasy mają to sama zadane. Jest to szczególnie pomocne w momencie, gdy któryś z podopiecznych choruje lub ma trudności w nauce. Wówczas pomagają mu koledzy z klasy lub wychowawcy. Do stałych form współpracy szkoły z Ośrodkiem należą: - systematyczny kontakt wychowawcy grupy z nauczycielem wychowawcą - przekazywanie sobie wzajemnie uwag na temat podopiecznych w „zeszycie uwag”, który znajduje się w sekretariacie szkoły - zapraszanie nauczycieli na wspólne spotkania z uczniami i ich opiekunami w Ośrodku. W bieżącym roku szkolnym w naszej szkole obowiązek szkolny, spośród 27 podopiecznych Ośrodka, realizuje 16 dzieci. Wszystkim uczniom udzielana jest wszechstronna pomoc w pokonywaniu trudności związanych z opanowaniem materiału programowego danej klasy. Zarówno nauczyciele w szkole jak i wychowawcy, wdrażają wychowanków do przestrzegania zasad współżycia społecznego, kształtowania właściwego stosunku do nauki i pracy, podnoszenia poziomu kultury osobistej. Wszyscy uczniowie wymagają bardzo dużej uwagi i troski. Ze względu na to, że dzieci te mają, na ogół, trudności w nauce, uczęszczają w szkole na dodatkowe zajęcia – zespoły wyrównawcze. Mniej więcej pod koniec pierwszego semestru nauki, po wzajemnej konsultacji nauczycieli uczących i opiekunów z Ośrodka i jeśli zachodzi taka potrzeba dzieci (podobnie jak pozostali uczniowie naszej szkoły) kierowane są na badania do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej. Wyniki badań i wskazówki do pracy z dzieckiem, które proponuje psycholog i pedagog badający dziecko pomagają w pracy z nim. W celu nawiązania bliższych kontaktów szkoły z ośrodkiem, pracownicy placówki co jakiś czas zapraszają do siebie wychowawców nauczycieli. Takie spotkania poza szkołą i w środowisku ucznia pomagają lepiej zrozumieć jego problemy i potrzeby. W pracy z tymi dziećmi nie chodzi o to, aby zastąpić im rodziców, z tej prostej przyczyny, że jest to niemożliwe. Wszyscy doskonale o tym wiemy, że rodzina jest dla każdego dziecka dobrem najwyższym i nie do zastąpienia. Możemy natomiast, starać się pomóc całej rodzinie w przezwyciężeniu chwilowego kryzysu spowodowanego np. złą kondycją materialno – bytową, nadużywaniem alkoholu, przemocą, złą komunikacją. Współpraca pedagoga szkolnego i nauczycieli naszej szkoły z wychowawcami, pedagogiem oraz psychologiem z Ośrodka w pracy z dzieckiem polega na: - wspomaganiu rozwoju emocjonalno – społecznego, - wdrażaniu do przestrzeganiu właściwego stosunku do nauki i do obowiązków, - modyfikowaniu zachowań agresywnych, uczeniu się samodyscypliny i pozytywnego działania. Praca z dziećmi z rodzin niewydolnych wychowawczo nigdy nie jest dziełem doraźnym, lecz procesem długotrwałym, podczas którego wszyscy zainteresowani poszukują form i sposobów pomocy dla prawidłowego funkcjonowania rodziny. Najczęstszą formą współpracy Ośrodka ze szkołą. Jest systematyczny kontakt opiekuna wychowawcy z nauczycielem wychowawcą. To oni pierwsi starają się pomóc swoim podopiecznym, odpowiednio zareagować na pojawiający się problem. Czasami są to błahostki dla nas dorosłych np. kłótnia z kolegą, a czasami sprawy trudne, sprawiające problemy nie tylko dzieciom. Zarówno nauczyciele naszej szkoły jak i pracownicy Ośrodka zdają sobie sprawę, że praca ich i pomoc dzieciom i ich rodzinom w przezwyciężaniu trudności i kłopotów byłaby niemożliwa, gdyby nie współpraca z takimi sojusznikami jak: MOPS, Sąd Rodzinny, Policja, Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna. Myślę, że wszyscy zgodzimy się ze słowami maksymy „Wszystkie dzieci są nasze”. Pamiętając o tym i stosując się do jej słów możemy wiele zrobić dla dzieci potrzebujących pomocy. Jest ich wiele pośród nas.
|